Verslag van nlt-conferentie 2021

Op donderdagmiddag 11 februari 2021 vond de veertiende editie van de nationale conferentie nlt plaats. De plek waar zo'n 140 nlt docenten, toa's en schoolleiders van het voortgezet onderwijs, elkaar ontmoeten en zich hebben laten inspireren om vakoverstijgende lesmodules uit te proberen. Deze editie stond in het teken van digitale technologie. Hieronder (scroll down) tref je de presentaties en de geregistreerde Zoom-sessies aan. Klik hier voor een uitgebreid verslag van de conferentie, samengesteld door Harrie Jorna.

Kijk terug naar delen van nlt-conferentie van 11 februari 2021!

Opening door Pieter Hogenbirk, voorzitter van de Vereniging NLT

Eerste lezing - Online over online

Bekijk hier de registratie van de start van de online conferentie!

Stijn Grove vertelde ons over de rol van digitale technologieën in de maatschappij, onderzoek en onderwijs, waarvan de data allemaal door Data Centers gaat. Middels een virtuele rondleiding achter de schermen van een Amsterdam Data Center, hebben we nu een goed inzicht in de manier waarop krachten gebundeld worden en op een slimme manier worden ingezet, ook met het oog op duurzaamheid.

Pitch-ronde over nieuwe en herziene modules in de etalage

1.1 Testversie Burger van eendenkroos Niek Bijkerk

1.2 Testversie Toekomst van de landbouw Suzette van Haasteren

1.3 Testversie Fijnstof Suzanne Calabretta-Jongen

2.1 Herziening Medische beeldvorming Suzanne Calabretta-Jongen

2.2 Testversie Artificiële Intelligentie Ruben Rump

2.3 Testversie Van idee naar 3D Mart Mojet

3.1 Testversie Kansen met quantum Henk Buisman

3.2 In ontwikkeling de leerlijn Digitale technologie Edgar de Wit

3.3 Testversie Bouwen op bewegende bodem Mandy Stoop

Digitale marktronde, waarin gelegenheid om te spreken met verschillende partijen, bijv. Vereniging NLT, NVON, SLO.

Of om te spreken over bijv. nlt in de onderbouw, over (her)certificering van modules, over de thematafel-onderwerpen zoals het PTA en intervisie, over Tipping Point Ahead, NVON, het SensUs-project voor leerlingen en Waterstof uit wind en woestijn.

Werkgroepronde 2: verdiepende discussie over diverse thema’s:

2.1 Ontrafel van Gogh Sarah Broekhoven

2.2 Citizen science in de klas Niels Raes

2.3 Schakelmodule Digitale technologie Jan Jaap Wietsma

2.4 Forensisch onderzoek vwo online web-versie Edgar de Wit

2.5 nlt in de onderbouw Jeroen Sijbers. Over de uitslag van de peiling over nlt in de onderbouw lees je hier.

2.6 Meten van muonen Vincent van Eijden

Slotlezing – over de rol die digitale technologie speelt bij bestrijden van kanker

Bekijk hier de registratie van de fascinerende beelden in de slotpresentatie!

Frank Bos van het Princes Máxima Centrum, heeft ons de laatste ontwikkelingen laten zien in confocal laser fluorescence microscoy en de 3D representatie van individuele cellen binnen organen. Dit inzicht passen ze vervolgens toe op tumoren die zich in ruimte/tijd ontwikkelen in die organen van jonge kinderen. Succes op weg naar 100% genezing van kinderen met kanker.

Iedereen bedankt voor jullie deelname. We zien jullie allemaal graag volgend jaar weer op de 15e nationale conferentie nlt in 2022!