Gratis diepgaand advies op jouw school

Elke school geeft op zijn eigen manier invulling aan het vak nlt. Maar waarom zou iedereen voor zich het wiel willen uitvinden? Om inspiratie op te doen en te leren van andere scholen, biedt Vereniging NLT scholen de mogelijkheid gevisiteerd te worden. De visitatiecommissie, die bestaat uit collega’s van andere scholen, voert tijdens dit bezoek gesprekken met docenten, de schoolleiding en leerlingen en dit resulteert in een rapport met daarin tops en tips. De visitatie is neutraal, oordeelt niet, maar kan docenten en de schoolleiding nieuwe inzichten geven in het invulling geven aan nlt, zowel organisatorisch als inhoudelijk.

Gratis deskundig advies: welke school wil dat nu niet? Toch melden zich maar weinig scholen aan voor een visitatie. Hoe komt dat? ‘Misschien zijn docenten bang hun autonomie te verliezen als ze op de vingers worden gekeken,’ zegt Piet van den Hurk, docent scheikunde, anw en nlt aan het Pius X-College in Bladel, een van de scholen waar Vereniging NLT op bezoek kwam. ‘Kritiek is natuurlijk altijd moeilijk, maar wij hebben de visitatie als erg positief ervaren. Juist omdat we weten dat we beperkingen hebben is het goed om eens vanuit andere scholen en de vereniging te horen hoe zij dingen oplossen.’

Van den Hurk zou graag willen dat zijn school een bredere natuurwetenschappelijke visie ontwikkelt en dat nlt ingevoerd wordt als basisvak binnen een natuurprofiel. ‘Het rapport van de visitatiecommissie helpt in de besluitvoering van de directie. Het biedt een overzicht van verbeterpunten, maar toont ook welke dingen juist heel goed gaan,’ aldus Van den Hurk. Zijn belangrijkste learnings? ‘Wij mogen ons wat actiever opstellen naar de directie om onze wensen kenbaar te maken, dat is echt een verbeterpunt.' Het rapport prijst de docenten op Pius X: ze zijn erg gedreven. En dat heeft zijn uitwerking op de leerlingen. Van den Hurk: ‘We hadden het zelf niet zo in de gaten, maar uit het rapport blijkt dat de leerlingen ontzettend enthousiast zijn over nlt op onze school.’