Verslag conferentie 2022

Op donderdag 10 februari 2022 vond de vijftiende editie van de nationale conferentie nlt plaats. De jubileumconferentie hebben we online met elkaar gevierd. Zo´n 150 deelnemers, nlt-docenten, toa's, schoolleiders en andere betrokkenen hebben samen deze feestelijke mijlpaal niet zomaar voorbij laten gaan.

Deze editie stond in het teken van NLT: sterke schakel. Werkgroepen en lezingen stonden in het teken van schakels, schakelmodules, verbindingen. Uit het openingsgesprek tussen Edgar de Wit en Pieter Hogenbirk, voorzitter van de Vereniging NLT:

“Nlt is opgezet als interdisciplinair vak. Het wezen van het vak is dus het schakelen tussen de bètavakken: natuurkunde, scheikunde, biologie, wiskunde, fysische geografie en informatica.
Bovendien schakelt het deze vakinhouden met belangrijke thema’s en contexten in de maatschappij.
Zeg maar van forensisch onderzoek tot dijkversterking, van gezonde voeding tot kunstmatige intelligentie.
Tegelijk willen we met nlt serieus werk maken van de schakelfunctie met vervolgopleidingen en het beroepenveld. Mede daarom wordt er veel gebruik gemaakt van expertise in het hoger onderwijs bij moduleontwikkeling en certificering. We regelen ondersteuning en ontwikkeling bij de nlt-vaksteunpunten. En sommige activiteiten worden ondersteund door subsidie vanuit de bèta-decanen.
Ook met het bedrijfsleven zijn banden. Voorbeelden zijn NL Digital, de Human Capital Agenda, de Dutch Datacentre Association, Antea-group, RIVM en WijTechniek.
En onze ambitie reikt nog verder. We willen ook een goede schakel zijn tussen onder- en bovenbouw. Daarom gaan we de komende vier jaar ook onderbouwmodules voor nlt ontwikkelen. En last but not least: afgelopen jaar zijn voor de bovenbouw de schakelmodules Duurzame Ontwikkeling en Digitale Technologie ontwikkeld.”

Presentatie nlt: sterke schakel

Hieronder (scroll down) tref je de presentaties van de werkgroepen aan.


Werkgroepronde 1 Kennismaking met nieuwe en herziene modules:

1.1 Waterstof uit Wind en Woestijn deel1 en deel2
1.2 Bouwen op Bewegende Bodem
1.3 Origami in de biochemie
1.4 Kansen met Quantum
1.5 Weet wat je zegt! Statistiekonderwijs, maar dan anders (Presentatie Lowlands) (Studiewijzer) (Henry Kuipers)
1.6 Klimaatverandering, nu het noordpoolgebied opwarmt
1.7 Fijnstof
1.8 Artificiële intelligentie in het nlt onderwijs
1.9 Bioinformatica

Breakout

Tussen werkgroepronde 1 en ronde 2 was er een breakoutronde. Deze ronde gaf gelegenheid tot lunch maar ook om elkaar online te ontmoeten in verschillende breakoutrooms. Je kon in gesprek gaan met je regionale vaksteunpunt en kijken wat deze voor jou kan betekenen. Of je kon met elkaar afspreken in een eigen breakoutroom.


Werkgroepronde 2: Verdieping in sterke schakels:

2.1 Schakelmodule Digitale technologie en leerlijn binnen nlt
2.2 Didactiek van nlt voor de onderbouw
2.3 15 jaar nlt; een onderzoek naar stand van zaken
2.4 Forensisch onderzoek vwo online leeromgeving
2.5 Vereniging NLT over curriculumontwikkeling en bijstelling examenprogramma’s
2.6 Premodule nlt Duurzaam consumeren
2.7 Duurzaamheidshelden challenge
2.8 Robotica

Werkgroepronde 3: Verdieping in sterke schakels:

3.1 Rollenspel in de klas bij lesmodule Medische beeldvorming!
3.2 Nlt voor de onderbouw
3.3 Van nlt naar duurzaam onderwijs
3.4 Modelleren en Simuleren: van informatica naar nlt
3.5 COVID-19 zelftesten en de module Biosensoren
3.6 Dialoogsessie met docenten O&O en NLT over de inzet van de schakelmodule digitale technologie
3.7 Premodule nlt Duurzaam consumeren
3.8 Functionaliteiten van de moduledatabase
3.9 Nlt verdient een leraar die . . .

Feestelijke afsluiting

In de feestelijke afsluiting een korte terugblik op 15 jaar nlt met een feestelijke felicitatieclip. In deze clip spreken met elkaar:

Rudy Rabbinge, emeritus hoogleraar WUR en lid van de profielcommissie die indertijd aan de basis heeft gestaan van het vak nlt en Marjolein Gelauff, vaksteunpuntcoördinator NLT bij U-talent en heeft als leerling het vak nlt met veel enthousiasme gevolgd.

Jenneke Kruger, projectleider nlt bij de ontwikkeling en invoering van het vak en Leo Spelt, oud-rector van het Marnixcollege, een van de scholen die vanaf het eerste uur nlt aanbood, lid van het bestuur van de Vereniging NLT

Elise Quant, opleider vakdidactiek aan de TU Eindhovenn en Marloes van Hoeve, opleider vakdidactiek van de HU.

In de chat regende het felicitaties. Een greep uit de wensen:

  • Ons allemaal gefeliciteerd met dit mooie vak en deze geweldige community!
  • Gefeliciteerd NLT met 15 jaar verbreding en inspiratie bij leerlingen :)
  • 15 jaar een mooi vak - ik ben héél blij dat NLT bestaat!
  • Gefeliciteerd met leukste vak!
  • Gefeliciteerd met zoveel succeservaringen in 15 jaar breed beta onderwijs
  • Mooie grote stap vandaag! Van harte gefeliciteerd met 15 jaar NLT.
  • Wat een reis, wat een succes, nooit gestopt met ontwikkelen en vernieuwen. Proficiat en op naar de toekomst.
  • NLT Natuurlijk al Lang Toekomstbestendig: gefeliciteerd!
  • Jaren geleden heb ik zelf NLT gevolgd op mijn middelbare school en nu mag ik deel uitmaken van nieuwe NLT modules te ontwikkelen.
  • Mooi vak met een mooie toekomst.
  • Gefeliciteerd, mede namens de leerlingen die ik langs NLT heb mogen leiden de afgelopen 12 jaar
  • Geweldig trots op onze geschiedenis, wat ons nu bindt en wat onze kansen in de toekomst zijn.
  • Gefeliciteerd NLT met deze mijlpaal. EN nog steeds inspirerend en in ontwikkeling, prachtig.
  • Met onwijs veel plezier leer ik door nlt te geven enorm veel bij. Superleuk. Dank.
  • Van harte met 15 jaar de krent in de pap te zijn!
  • Dat NLT nog lang mag puberen!
  • Op naar het volgende nlt jubilieum!!

Tot slot

Het was een conferentie vol informatie, uitwisseling en vooral verbinding. Bedankt allemaal voor jullie bijdrages.

Tot ziens in 2023 op de 16e nationale conferentie nlt in Doorn!