Ochtend workshop 9
WAARNEMEN EN WAARDEREN: WETENSCHAP DOOR SCHOLIEREN
Met bijdrage van MiCRop Virtual Reality, Geo Citizen Science en Fijnstofmetingen.
Wetenschap door burgers, of in ons geval: scholieren, staat steeds meer in de belangstelling. Bij veel onderzoek speelt de leefomgeving een belangrijke rol. Waarnemen van die omgeving (bijvoorbeeld kijken naar planten en dieren, waterkwaliteit, bodemleven, luchtkwaliteit) is populair. Veel informatie is verbonden aan een locatie op de aarde en heeft daarmee een geo-informatie component. Waarderen van wat er in de omgeving leeft en groeit is van groot belang bij duurzame ontwikkeling, bijvoorbeeld het stimuleren van biodiversiteit. Als leerlingen vragen stellen, onderzoek doen en waarnemingen toevoegen, kan dit het wetenschappelijk onderzoek vooruithelpen.
We nemen tijdens deze workshop een duikje in de wereld van het bodemleven. Leerlingen staan er vaak niet bij stil hoe complex de relatie is tussen planten en hun omgeving onder de grond. Het inzichtelijk maken van deze interacties is in een klassensituatie vaak lastig. Vanuit de UvA wordt er gewerkt aan een nieuwe leskist die gebruikt kan worden om vanuit verschillende invalshoeken deze complexe relatie tussen planten en hun omgeving inzichtelijk te maken.
Graag introduceren we tijdens deze sessie een bètaversie van de leskist. In het lesprogramma van de leskist zit een VR-applicatie waarmee we in de wondere wereld van het bodemleven duiken. Er is onder andere de mogelijkheid om met het versturen van bodemsamples een analyse te doen naar het DNA van verschillende groepen bacteriën en zo de rol van verschillende bacteriën in kaart te brengen.
WAT GA JE DOEN?
In deze workshop zullen we onder andere de VR applicatie tonen. Daarnaast geven we een inkijkje in de leskist en gaan we in gesprek over hoe we de leskist optimaal kunnen aansluiten als een mooie aanvulling op de verschillende nlt-modules. En we staan uitgebreid stil bij de rol van een leerling als onderzoeker. Hoe sluit dat aan bij nlt? Welke modules lenen zich ervoor? Aan welke vragen is onderzoek te doen? Kunnen we andere vakken laten aansluiten? Wat draagt dat bij aan duurzame ontwikkeling? Hoe werken we als scholen samen?
DOOR
Reina Kuiper, Kees Denneman, Serkan Girgin en Willie Kerkhof